Voorpagina
        Zoeken
        Moerstaal.nl
        Forum
        Mijngegevens
        Contact

        Rubrieken

        · Toon alle rubrieken

         Algemeen
         Abonnement
         Domeinnaam
         Homepage
         Homepage via FTP
         Mail algemeen
         Mail via POP-box
         Startpagina
         Gastenboek en Weblog

        · Start

Ik krijg plotseling veel mail met als onderwerp: ....... MAIL DELIVERY SYSTEM FAILED........ (of iets dergelijks)


Laatste update: 2007-05-29 20:38, Auteur: Ronald (webmaster), Waardering: 3 van 5 (6 Stemmen)

Wat gebeurt is dat spammers adressen zoeken op het internet. Ze zoeken dan alles met een @ teken of ze fabriceren willekeurige adressen. Als er bijvoorbeeld een jan%aaaaaaaa.nl is(lees apestaart voor het %-teken) en een piet%bbbbbbbb.nl, dan zal er ook wel een piet%aaaaaaaa.nl en een jan%bbbbbbbb.nl zijn.

Als ze dit adres vervolgens gebruiken om spammailtjes naartoe te sturen is het nog niet zo erg. Die kunnen we veelal afstoppen (we stoppen 90% van de spammail af). Maar vervelender wordt het als ze jouw adres als afzender gaan gebruiken. Dat doen ze omdat spam beter wordt bezorgd bij gebruik van een bestaand afzendadres. Het vervelende is dat de spamruns (honderduizenden mails in een keer) dan verzonden worden met jouw adres als afzender. Als er dan bijvoorbeeld 1000 mails mislukken, dan kan je een deel hiervan ontvangen (soms tientallen). Die mails zijn eigenlijk reacties van het niet kunnen verzenden van de spammail en omdat jouw adres als afzendadres staat komt dit bij jou aan.

Dit kan wekenlang doorgaan. Er is wel iets tegen te doen, maar dan eerst een korte uitleg.

Toen we begonnen in 2000 en er minder spam was, kozen we ervoor alles@jouwkeuze.onsadres.nl (dus maakt niet uit wat ervoor staat, alles wordt doorgestuurd - oftewel catchall) standaard bij iedereen aan te zetten. Leuk en nuttig. Als je zelf bijvoorbeeld ronald%onsadres.nl gebruikte en iemand tikte per ongeluk tonald%onsadres.nl in, werd de mail gewoon doorgestuurd.

Helaas hebben spammers dit ook ontdekt en dit zijn gewilde adressen voor spammers om te gebruiken als afzendadres. Immers, als gecontroleerd wordt of het (jouw) afzendadres werkt, gaat het goed.

Toen we dit ontdekten hebben we het z.g. catchall instelbaar gemaakt voor alle gebruikers.

Je kan dus bijvoorbeeld zeggen "ik wil piet@ en jan@ en klaas@ gebruiken en de rest niet".
Dat is dan ook de oplossing tegen het bovengemelde probleem. De spam zal dan fors afnemen en alleen je werkelijke adres zal nog wat spam ontvangen.

Ga naar www.mijnmoerstaal.nl en log in. Kies vervolgens "wijzigen" en "email forwarding".

Zet onderin de vinkveldjes (alles doorsturen) uit en breng alle adressen die je wel wilt gebruiken in.

Als het goed is moet het probleem dan beduidend minder worden.

Reageren niet mogelijk || Terug naar Mail algemeen ||

Print vriendelijke versie || Stuur naar anderen || Exporteer als PDF || Exporteer als XML